Numeroase aeroporturi din sudul Europei au depăşit în 2023 nivelurile de trafic înregistrate în 2019, ceea ce reflectă o revenire inegală din criza sanitară, potrivit datelor statistice publicate joi de ACI Europe, o organizaţie care reprezintă 500 de aeroporturi din 55 de ţări europene, informează AFP.
La nivelul întregului continent european, traficul de pasageri prin aeroporturile europene a revenit anul trecut la 94,6% din nivelul înregistrat în 2019, a precizat ACI Europe, potrivit Agerpres.
Însă cei 2,3 miliarde de pasageri care au trecut anul trecut prin aeroporturile europene, în creştere cu 19% comparativ cu 2022, au fost repartizaţi foarte inegal comparativ cu perioada de dinainte de pandemie, a precizat ACI Europe, care vorbeşte de o „mare divergenţă” între câştigători şi pierzători.
În prima categorie figurează în special aeroporturile din Portugalia (pentru care numărul de pasageri a crescut cu 12,2% comparativ cu 2019), Grecia (creştere de 12,1%) şi Malta (creştere de 6,7%).
În cea de-a doua categorie se disting în special aeroporturile din Finlanda, în cazul cărora numărul de pasageri a scăzut cu 29,6%, în principal din cauza vecinătăţii cu Rusia, în timp ce aeroporturile din Germania, unde numărul de pasageri a scăzut cu 22,4%, sunt într-o situaţie comparabilă cu cele din Suedia (minus 21%).
Spania este singura mare ţară europeană unde aeroporturile au revenit în teritoriul pozitiv comparativ cu 2019, creştere de 3% a numărului de pasageri, în timp ce aeroporturile din Italia (minus 2%), Franţa (minus 5,4%) şi Marea Britanie (minus 6,4%) au rămas pe minus.
Dincolo de frontierele Uniunii Europene, aeroporturile care au înregistrat o creştere exponenţială sunt cele din Albania (+117%) şi Kosovo (+44%), graţie faptului că transportatorii low-cost au direcţionat rapid capacităţi.
Mai departe de restul Europei, ţările care şi-au conservat legăturile cu Rusia, după invazia Ucrainei, au beneficiat de o creştere rapidă a traficului pe aeroporturile lor, precum Uzbekistan (+110%), Armenia (+66%) şi Kazahstan (+51%). În schimb, aeroporturile din Turcia, ţară care este într-o situaţie similară cu cele de mai sus, au înregistrat o creştere de doar 2,5% a numărului de pasageri comparativ cu nivelul pre-pandemie.
O altă criză geopolitică, atacul Hamas asupra Israelului în luna octombrie, a provocat o prăbuşire a numărului de pasageri pe aeroporturile din această ţară în trimestrul patru al anului trecut (minus 63% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019), până la o medie anuală de minus 12%, potrivit ACI Europe.
În acest context al unei „relansări cu mai multe viteze”, ACI Europe estimează că aeroporturile pe care le reprezintă vor depăşi în 2024 numărul de pasageri pre-pandemie, ajungând la un nivel de 101,4% faţă de cel din 2019.
ACI Europe reprezintă peste 500 de aeroporturi din numărul total de 740 de aeroporturi din Europa care au pasageri plătitori.