Activiștii ecologiști din Paris fac un ultim efort pentru a obține un vot istoric prin care să tripleze taxele de parcare pentru SUV-uri, o măsură menită să combată poluarea aerului, care este urmărită îndeaproape de alte orașe, precum Londra, notează The Guardian.
Locuitorii Parisului vor fi chemați duminică să voteze pentru sau împotriva unui tarif special de parcare pentru SUV-urile grele, mari și poluante parcate de nerezidenți, în timp ce capitala franceză urmărește să vizeze șoferii bogați, din afara orașului, care intră în oraș, pentru a combate degradarea climei și poluarea aerului.
În ultima campanie electorală înainte de votul de duminică, primarul socialist al Parisului, Anne Hidalgo, a făcut o campanie de prospectare a părinților în fața unei școli primare din arondismentul 10, în apropiere de Gare du Nord, unde poluarea de pe marile bulevarde, traficul de pe străzile mici și lipsa de spații verzi i-au determinat pe mulți locuitori să ceară mai puține mașini.
„Facem acest lucru pentru a reduce poluarea și pentru a ne face copiii mai siguri, deoarece aceste mașini sunt periculoase”, a declarat Hidalgo. „Parisul se transformă pentru a permite oamenilor să respire mai bine și să trăiască mai bine”.
Dacă Parisul votează „da” pentru tarifele de parcare, costul parcării pe stradă pentru un SUV sau o mașină 4×4 va crește la 18 euro (15 lire sterline) pe oră în centrul Parisului și la 12 euro pe oră în restul orașului. Prețurile se vor aplica vehiculelor cu o greutate mai mare de 1,6 tone cu motor termic sau vehiculelor hibride, și mai mult de 2 tone pentru vehiculele electrice. Măsura nu se va aplica parcărilor pentru locuitorii Parisului.
Precedentul cu scuterele electrice
În luna august a anului trecut, Parisul a organizat un vot similar privind interzicerea scuterelor electrice închiriate și a devenit ulterior prima capitală europeană care le-a interzis. La acel vot au participat 103.000 de persoane – aproximativ 7% dintre alegătorii înregistrați în Paris – iar 89% dintre aceștia au aprobat interdicția. Militanții pentru protecția mediului speră la o prezență mai mare la votul privind SUV-urile.
Un sondaj Opinionway pentru Le Parisien din această lună a arătat că 61% dintre locuitorii Parisului au fost de acord cu creșterea taxelor de parcare pentru SUV-uri. Grupurile de automobiliști și partidele de opoziție de dreapta au criticat propunerile.
Hidalgo a declarat că votul cetățenilor este important deoarece democrația franceză este „în criză”. Ea a declarat că noile tarife de parcare vor reduce prezența SUV-urilor. „Această măsură ar avea un efect disuasiv, deoarece aceste mașini mari ocupă din ce în ce mai mult spațiu… Am văzut odată cu eliminarea scuterelor de închiriat că sentimentul de liniște a fost vizibil. De îndată ce scuterele de închiriat au dispărut anul trecut, a existat un sentiment de eliberare și de calm. Ne așteptăm la asta [cu SUV-urile]”.
La Lyon s-a decis deja
Înaintea Parisului, Lyon – al treilea oraș ca mărime din Franța, care este condus de Verzi – a conceput un sistem progresiv de tarifare a parcărilor pentru a stimula oamenii să renunțe la utilizarea vehiculelor sportive grele. Sistemul din Lyon va începe în această vară.
„Este vorba de a pune problema SUV-urilor în dezbaterea publică”, a declarat Valentin Lungenstrass, viceprimarul din Lyon responsabil cu mobilitatea. „Vrem să îi incităm pe cei care trebuie să folosească mașini să aleagă vehicule mai sobre, mai ușoare și electrice.”