Un pilot și fost ofițer de informații al Forțelor Aeriene ale SUA crede că o imagine pe care a capturat-o cu ajutorul unui sonar de pe un submersibil fără pilot de înaltă tehnologie ar putea răspunde în sfârșit la unul dintre cele mai derutante mistere ale Americii: Ce a cauzat dispariția emblematicei pilot Amelia Earhart, aflată la apogeul faimei sale?
Tony Romeo face parte dintr-un lung șir de cercetători și pasionați care au pornit în căutarea avionului Lockheed 10-E Electra al lui Earhart, care a dispărut deasupra Oceanului Pacific împreună cu faimosul său pilot și cu navigatorul său, Fred Noonan, în timpul unei încercări de a face înconjurul lumii în iulie 1937, scrie Insider.
Misterul care înconjoară dispariția lui Earhart i-a nedumerit mult timp pe cercetători și a dat naștere la teorii ale conspirației de-a lungul anilor, inclusiv faptul că japonezii au luat-o prizonieră și că era spion guvernamental.
Dar Romeo, un fost investitor imobiliar care a vândut proprietăți comerciale pentru a strânge cele 11 milioane de dolari necesare pentru a începe finanțarea căutărilor, s-a întors în decembrie dintr-o călătorie de aproximativ 100 de zile pe mare cu o imagine sonar care, în opinia sa, arată avionul pierdut în adâncurile oceanului.
O căutare de înaltă tehnologie pe mare
Expediția sa, care s-a desfășurat cu ajutorul unei drone submersibile fără pilot „Hugin”, de înaltă tehnologie, în valoare de 9 milioane de dolari, fabricată de compania norvegiană Kongsberg, și a unui echipaj de cercetare format din 16 persoane, a început în septembrie anul trecut în Tarawa, Kiribati, acoperind 8.000 de kilometri pătrați de pe fundul oceanului, a relatat The Wall Street Journal.
A fost un vis pe care Romeo l-a avut ani de zile înainte de a-l transforma în realitate.
„Aceasta a fost o poveste care m-a intrigat întotdeauna și toate lucrurile din viața mea s-au cam ciocnit la momentul potrivit”, a declarat Romeo, al cărui tată și frați sunt, de asemenea, piloți. „Ieșeam din domeniul imobiliar și căutam un nou proiect, așa că, chiar dacă am început cu adevărat acum 18 luni, era ceva la care mă gândeam și mă documentam de mult timp.”
La aproximativ o lună de la începerea călătoriei, echipa a capturat o imagine sonar a obiectului în formă de avion la aproximativ 160 de kilometri de insula Howland, dar nu a descoperit imaginea în datele submersibilului decât în a 90-a zi a călătoriei, ceea ce a făcut imposibilă întoarcerea pentru a o vedea mai de aproape.
Experții s-au arătat interesați de această descoperire, Dorothy Cochrane, curator la Muzeul Național al Aerului și Spațiului din cadrul Smithsonian Institution, declarând pentru The Journal că locația raportată unde a fost luată imaginea este aproape corectă, din punct de vedere geografic, în comparație cu locul unde se crede că s-a prăbușit zborul lui Earhart.
O presupusă traiectorie de zbor din ultima etapă a călătoriei lui Earhart
O hartă a locului în care se crede că avionul lui Earhart a dispărut de-a lungul presupusei sale traiectorii de zbor. Hărți GoogleDar alții spun că au nevoie de o vedere mai clară și de mai multe detalii, cum ar fi numărul de serie al avionului.
„Până când nu te uiți fizic la el, nu ai cum să spui cu siguranță ce este”, a declarat pentru The Journal Andrew Pietruszka, arheolog subacvatic la Scripps Institution of Oceanography.
Romeo, care a declarat că această căutare ar putea fi „cel mai interesant lucru pe care îl voi face în viața mea”, a adăugat că intenționează să se întoarcă în zonă pentru a încerca să capteze imagini mai bune cu ajutorul unor submersibile autonome sau robotizate, echipate cu camere și sonare, pentru a se apropia mai mult de obiect, care se află la mai mult de 16.500 de metri sub suprafață.
Romeo a declarat pentru BI că, dacă nu este vorba despre avionul lui Earhart, obiectul pe care l-a găsit ar putea fi o altă aeronavă dispărută pierdută în Pacific sau – mai puțin interesant, poate – un alt obiect fabricat de om care a căzut dintr-un container de transport maritim. Dar, deocamdată, el se simte încrezător că a făcut o descoperire revoluționară datorită formei distinctive a fuselajului, cozii și aripilor.
Imaginea captată de sonar afișată alături de o diagramă a avionului dispărut al Ameliei Earhart.
„Următorul pas este confirmarea – trebuie să ne întoarcem cu diferite tipuri de senzori și să fotografiem bine și să ne uităm la modul în care artefactul este așezat pe fundul mării”, a declarat Romeo pentru BI. „Odată ce acest pas este făcut, o mulțime de oameni vor fi implicați. Smithsonianul, familia, vor fi implicați niște investitori, pentru că va fi o operațiune costisitoare, dar apoi ne gândim: ‘Cum ridicăm avionul? Cum îl salvăm?””.
El a adăugat: „Nu cred că am ajuns încă acolo. Dar cred că americanii vor să vadă acest lucru la Smithsonian; acolo îi este locul. Nu pe fundul oceanului”.
Un mister de zeci de aniDe-a lungul anilor, exploratorii plini de speranță au investit milioane de dolari în expediții pentru a găsi avionul pierdut al lui Earhart, însă ultima locație cunoscută a acesteia a îngreunat căutările.
„Este vorba de ape foarte adânci, iar zona în care ar fi putut să se afle este imensă”, a declarat Tom Dettweiler, un expert în sonare, pentru The Journal.
O echipă care a căutat avionul lui Earhart în 2009 a declarat pe Twitter că, în urma căutării pe o suprafață de 2.500 de mile pătrate în apropiere de Howland Island, aproape de locul în care Romeo și-a desfășurat căutările, a știut doar unde nu se afla aviatoarea.
Earhart, care a fost prima femeie care a zburat singură peste Atlantic și SUA, a fost declarată legal moartă pe 5 ianuarie 1939, la doi ani după ce a dispărut. Însă moștenirea ei a dăinuit și continuă să fascineze oamenii din întreaga lume.
„A fost unul dintre marile mistere ale secolului XX și încă și acum, în secolul XXI”, a declarat Cochrane pentru The Journal. „Cu toții avem speranța că misterul va fi rezolvat”.
Teoria liniei de demarcație
Romeo crede că a făcut un pas uriaș spre a răspunde la întrebările vitale legate de dispariția celebrului pilot, după ce a cercetat zeci de ani de indicii și potențiale piste pentru localizarea ei, inclusiv „teoria liniei de demarcație”.
Teoria, pe care Romeo s-a bazat parțial pentru a-și ghida căutările, sugerează că atunci când Earhart a trecut peste linia internațională a datei în timpul zborului său de 20 de ore, sistemul ei de navigație a devenit inexact și a direcționat-o greșit cu aproximativ 60 de mile, ceea ce ar fi putut duce la un sfârșit tragic.
Amelia Earhart poartă un șir de mărgele în jurul gâtului după aterizarea în Honolulu, Hawaii.
Earhart după ce a aterizat în Honolulu, după un zbor rapid din Oakland, California, în martie 1936.Fotografie AP
Romeo a declarat că dacă va primi confirmarea că a găsit avionul lui Earhart, sperăm că în timpul unei alte călătorii planificate pentru sfârșitul acestui an, compania pe care a creat-o ca parte a căutării va continua să încerce să rezolve alte mistere ținute în ocean.
„Există o mulțime de lucruri interesante în Pacific – avioanele din Al Doilea Război Mondial și zborul MH370 sunt încă acolo, și poate că putem face o încercare la un moment dat”, a declarat Romeo pentru BI. „Nu anunț încă că o vom face, dar mi-ar plăcea să colaborez cu alți oameni la alte proiecte, deoarece avem echipamente de ultimă generație. Există doar câteva astfel de aparate în lume, iar descoperirea acestor lucruri este la mare căutare.”